субота, 25. јануар 2014.

Математичка бајка Три прасета-припрема за час

Не сећам се када сам се толико одушевила неком новом идејом за час, као када сам на блогу учитељице Љиље Павловић Хајде да се играмо пронашла математичку бајку-Три прасета.. За мене, заљубљеницу у драмску и луткарску игру, ово је било право откриће. Иако на часовима српског језика често примењујемо луткарство, на часовима света око  нас метод сценске комуникације, недостајала ми је права идеја како то да урадим на часу математике.
...И решење је дошло, у облику математичке бајке учитељице Љиље. Одмах сам се ''бацила'' на посао и осмислила нешто другачији концепт часа од онога што је она предлагала, али била је битна њена идеја. Уз Љиљину сагласност, делим са вама моју припрему за час. Било је сјајно!


Час је осмишљен на следећи начин:
 Пошто је сценарио написан за 4 лика и учитељицу, учитељица тј ја, играћу своју улогу, с тим што ћу имати маску сове. Вука Вучка који је и главни лик бајке,  глумиће директор школе Зоран Новаковић, а прасићи Гиле, Миле и  Жиле биће РОДИТЕЉИ ученика. Овим ћемо испунити неколико циљева.

Циљеви угледног часа:

1.Примена иновативних модела рада на часу. У овом случају применићу игролику наставу-метод сценске комуникације, чиме ћемо показати да је математика један врло применљив, а и забаван предмет, који не мора ученицима да представља проблем. Може се уживати и дивно забавити и на часу ''озбиље математике.'' Ученицима на прави начин већ од најмлађих дана треба приближити овај предмет.

2. У оквиру сарадње са родитељима, имамо у току ове године наравно, уз њихову сагласност план да више пута у току школске године буду не само гости на часу, него и активни учесници. Овим поспешујемо сарадњу родитеља и школе и доприносимо бољем и квалитетнијем односу родитеља и њихове деце. Деца виде да је њиховим родитељима стало до тога како они проводе време у школи и шта раде. Овакве часове ученици ће доживотно памтити.

3. Извештај са овог часа улази и у Самовредновање и вредновање рада школе у области Сарадња са родитељима и Настава и учење.

4. Овим часом ја ћу реализовати и  један део свог личног плана  професионалног  развоја.

И тако, све је било лепо осмишљено, припрема за час написана, само је требало да родитељи пристану. Они су одбили да учествују, на велико жаљење пре свега њихове деце и мене. Прешла сам на план Б. Позвала сам колегинице које су то одушевљено прихватиле. Улоге прасића преузеле су учитељица Бојана Белушевић, наставница музичке културе Марија Којић и педагог Ана Степановић.


Разред:
2. разред
Наставни предмет :
Математика
Наставна јединица:
Математичка бајка-Вук и три прасета
Тип часа:
Систематизација градива
Облик рада:
индивидуални, фронтални
Наставне методе:
текстуална, вербална, метода сценске комуникације
Наставна средства:
плаштеви за извођаче-глумце, маске, текст бајке, аудио CD, параван за представу и одговарајућа сценографија: дрвеће, кућице три прасета, мала чинија, шећер, велики прут
Техничка помагала:
Рачунар, пројектор, видео бим
Специјални облик наставе:
Игролика настава-метод сценске комуникације
Временска артикулација часа:
Уводни део: око 10 мин
Главни део: око 25 минута
Завршни део: око 10 мин
Корелација;
музичка култура, српски језик, свет око нас

ЦИЉ ЧАСА:

Да ученици систематизују стечена знања сабирање,одузимање, множење, дељење, једначине са сабирањем и  одузимањем,  јединице мере за дужину, новчанице, месеци у години
ЗАДАЦИ ЧАСА:

Образовни:

Да ученице систематизују стечена знања из математике.
Функционални:

Примена стечених знања.
Васпитни:
Развијање љубави према предмету.
Развијање креативности и критичког мишљења.
Естетски:
Развијање смисла за лепо, за сценску игру и глуму.
Садржај рада:
Уводни део:
Гледање краткометражног цртаног филма: Три прасета.
Који лик из бајке вам се најмање допада?
Зашто?
Какве особине има вук из бајке?
Шта знамо о вуку као животињи која живи у нашим шумама? (Корелација са светом око нас).
Данас ћемо упознати једног другачијег вука. И сам данашњи час је другачији од часова математике на које сте навикли. Глумце у математичкој бајци препознаћете сами. Потребно је да будете пажљиви, да активно пратите бајку и да одговарате на постављена питања. Припремите свеске из математике, па кад чујете задатак одмах га запишите и рачунајте. Срећно!!!


ГЛАВНИ ДЕО:
Истицање циља часа.
ВУК И ТРИ ПРАСЕТА
ВУЧКО : (Излази на сцену) Хеј,  клинци, ћао! Ја сам Вучко Вук, мора да сте чули за мене. Шта? Нисте чули? Ма чули сте сигурно. Да ли сте чули за ту бајку? (Деца одговарају.) Ко жели да је исприча? (Једно дете ће укратко испричати бајку.) Е, нисам ја тај зли вук, него онај кога су три прасета оклеветала. Прасићи су зли. Да, да ... оклеветала! ? Шта је? Не верујете ми? Сад ћу вам ја испричати праву истину.  Дакле драга моја децо, мене су оклеветали!
УЧИТЕЉИЦА: Ко те оклеветао Вучко?
ВУЧКО: Како ко? Па сви,  сви, баш сви! Три прасета посебно!! !Е, то ћу вам сада испричати. Ево,  овако је било. Мојој баки је био рођендан  и то не било који. А,неееееее! Кад би на године које је имала додали још 25 година, имала би тачно 100 година!
Е, сад ви мени израчунајте колико је моја бака имала година?
(Деца рачунају , (ако је потребно учитељица их подстиче) и одговарају)
х +25=100
Одговор: ( 75 година).
ВУЧКО: Браво , дакле на бакин 75 рођендан одлучим да јој направим торту. И тако, почнем да радим. Умутим јаја, додам брашно, прашак за пециво....У том тренутку сетим се!!! Па ја немам најважнији састојак за торту. .. А који је састојак најважнији за торту? Хајде, реците ми? (Чека да му деца одговоре.) Шећер, наравно.  А када вам нестане тако нешто ви фино узмете посудицу па код комшије.  Ја сам имао несрећу да мој први комшија буде баш једно од та три прасета, (говори иронично) „мило прасенце“  Гиле. Е сада ћете видети колико је Гиле мио.Покуцам ја на врата од сламе, али ништа се није чуло и ја ударим у врата јако, а врата се сруше. Не улазим  у кућу него повичем: „Госпо'н Гиле! Потребна ми је ваша помоћ!“
ПРАСЕ ГИЛЕ: (Долази на сцену.)  Вучко, неспособњаковићу, срушио си ми врата! Знаш ли ти да сам та врата правио јутрос од 10 часова и 5 минута до 10 часова и 35 минута. (Обраћа се деци.) Колико времена сам провео правећи врата?
Одговор: 30 минута
ВУЧКО: (Уплашено.) Извини Гиле, брате, нисам хтео. Извини!
ГИЛЕ: (Приђе Вучку и  повуче га за уво.)  Купићеш ми нова врата, неспретна вучино!
ВУЧКО:  Али, али ја сам само дошао по мало шећера! Знаш моја бака слави 75 рођендан па јој правим торту.
ГИЛЕ: О, какав си ти млакоња! Ово ти није продавница!
ВУЧКО: Гиле, молим те!
ГИЛЕ: У реду. Колико ти треба шећера?
ВУЧКО: Ево, ова здела, пола килограма.
ГИЛЕ: (Заколута очима.) Пола килограма, ако килограм кошта 100 динара, колико кошта пола килограма? (Даје Вучку шећер.) Деца рачунају и одговарају.
Одговор: 50 ДИНАРА
ВУЧКО:(Хоће да кине, али покушава да се уздржи.) Хвала ти добро прасе.
ГИЛЕ: Ма какво добро прасе, плати ми шећер!
ВУЧКО:  И тако ја кинем, а кућица од сламе се разлети, а Гиле заурла:
ГИЛЕ: Неспособњаковићу! Срушио си ми кућу!(Узе оклагију и почне да бије Вучка који бежи.)
ВУЧКО: (Бежи и кука.) Јој, јој..... немој... немој Гиле...Нисам хтео. Стисла ме прехлада па сам зато кинуо. Јоооој!!!
Друга сцена
ВУЧКО:  (Сам на сцени.) Видите није било онога:“Кад ја дунем и ватру сунем... „Само сам кинуо! Ко још прави кућу од сламе...  Вратим се ја кући и наставим  да месим торту, рерну сам загревао 10 минута, прву и другу кору сам пекао по 15 минута, а трећу кору сам пекао 45 минута, знате то је кора од беланаца, а она мора да се суши на ниској температури.
Колико сам времена провео у печењу торте?
Деца рачунају: 15+15+45=75
Одговор: 75 МИНУТА
ВУЧКО:  Дивно сам испекао торту. Е, сад је требало да је нафилујем, ал' немам шприц, и шта ћу ... морам опет код комшије, првом комшику сам срушио кућу, сад сам морао код другог комшије  Милета Прасић, то је Гилетов брат. Он је кућицу направио од некаквог прућа, није имао пара за боље... или је само био лењ, ни сам не знам, нисам се мешао комшији у посао.И тако  покуцам ја на његова врата. Ништа се не чује, ја онда ударим мало јаче и.. и..
ПРАСЕ МИЛЕ: Срушио си ми врата!!! Вучино, шта је теби!? Мом брату си већ срушио кућу, сад си дошао да срушиш и моју... Је ли? Зато си дошао? (Ухвати га за уво и почне да га дрмуса.) Срам те било! Знаш ли ти колико је дасака употребљено за изградњу ове куће?
ВУЧКО:(Уплашено муца).Нннннее   ззззнам. Опрости Миле.
МИЛЕ: А, не знаш! Слушај онда. Слушајте и ви децо и рачунајте:  9 дасака по 2 метра дужине, 4 даске по 3 метра дужине , и 15 дасака по метар. Метар букове даске кошта 1 евро по метру. Колико ме коштају даске?
Рачун: _(9х2)+(4х3)+15=18+12+15=45_____________________________________
Одговор: Даске коштају 45 евра
МИЛЕ: 45 евра... еј, 45 евра само за даске, а где је пруће, где су гранчице... Јел'  ти то хоћеш и моју кућу да срушиш?
ВУЧКО: Миле, Миле... немој... нисам хтео, извини!
МИЛЕ: Шта Гиле има од твог извињења? Ништа, ама баш ништа! Шта хоћеш од мене?
ВУЧКО: Знаш Миле, почео сам да правим торту за моју баку...сутра јој је рођендан.
МИЛЕ: Баш ме брига за твоју торту и твоју баку!
ВУЧКО: Миле, Миле... Саслушај ме. Немам Миле шприц, немам... Знаш било на бувљаку за 85 динара, а ја нисам купио.  Мислио сам наћи ћу јевтиније код Кинеза. Ал'нисам успео. Нађем после у Интерексу за 100 динара. За колико  динара је био јевтинији  шприц за торту на бувљаку?
100-85 =15
Одговор: за 15 динара
ВУЧКО: Требао сам да купим шприц на бувљаку, али... (штуца) али...(штуца)...  али... (штуца) али...(штуца)... Апћћћћиииххххха!!!!!!! И тако ја кинем и кућа од прућа се разлете на све стране.
МИЛЕ: УПОМОЋ!!! Зла вучина ми је срушио кућу и хоће да ме поједе!! (Миле поче да бежи.)
ВУЧКО: Само сам кинуо, нисам ја крив што је лењо прасе направило кућу од грања. И тако Миле отрча код најстаријег брата код кога је побегао и Гиле.  Пажљиво слушајте децо и рачунајте. Моја кућа је на крају шуме. Од моје до Гилетове куће има 25 метара. Од Гилетове до Милетове куће има 17 метара, а од Милетове до Жилетове куће има 19 метара. Колико је моја кућа удаљена од Жилетове.
Рачун: 25+17+19= 61
Одговор:61м
НАСТАВИТИ
 ВУЧКО: Видите, нисмо били много удаљени, морао сам да пожурим да мојим комшијама прасцима објасним да нисам хтео да им срушим кућу, само сам био прехлађен. Жиле Прасић је направио кућу од цигле, паметан је тај Жиле, моја прехлада није могла да сруши Жилетову кућу. Трчао сам и викао да нисам хтео да сам прехлађен, ал' ви не знате Жилета, тај није као Гиле и Миле. Аааа, неееееееее......
Жиле:Браћо драга. Овај Вучко је несрећа. Морамо се заштитити од њега. Зато ми одмах дајте телефон да позовем полицију. Који оно би број? Био је 92. Нешто су сад изменили.
Миле: Додали су јединицу. Сада је 192.
Жиле: Па што не говориш! Брже! Дај телефон да зовем. Ало!!!Полиција!!! Жиле овде. Како који Жиле. Треће прасе из шуме. Да! Да! Оно што је највредније. Хвала на питању. Моја кућа од цигала се држи, али Вучко се устремио на нас. Ево га долази. Бојим се да ће срушити и моја врата пошто су дрвена. Нисам имао пара да ставим ПВЦ столарију. Пожурите!!!Чекамо вас моја браћа и ја.
Вучко: И Жиле је одмах позвао полицију и пријавио ме, рекао је да покушавам да му провалим у кућу. Полиција је брзо стигла, а са полицијом стигли и новинари. Полиција ме ухапсила и стрпала у затвор, а новинари фотографисали  и написали како је Вучко Вук покушао да поједе три прасета. А моју баку, рођендан, шећер, торту... нико није ни поменуо. Бака је остала сама и без рођенданске торте. Шта мислите о томе децо? (Чека да деца одговоре.) А ја сам у затвору био од маја до августа. Колико је то месеци? . Па реците ми сада, шта сада мислите о слатка  три прасета? (Деца одговарају на питања.)

Завршни део:
Саставите текстуални задатак у коме ће се помињати три прасета и вук.
Утисци деце о часу.






Нема коментара: